Waar moet ik op letten bij het rijden met een camper? Praktische tips van voor een veilige reis!
Rijden met een camper is toch wel even iets anders dan rijden met een personenauto. Voordat je vertrekt is het van belang om een aantal zaken goed te controleren. Waar je zoal op moet letten voordat je met de camper vertrekt, maar ook waar je op moet letten tijdens het rijden legt campermakelaar Patrick in deze video uit.
Camper controle voor vertrek: Controle buitenkant
Voordat je met de camper vertrekt is het belangrijk om er eerst nog eens een rondje omheen te lopen. Controleer hierbij of de toegangsdeur, de garagedeur(-en) en serviceluiken dicht zijn en eventueel op slot. Check ook het klepje van de stroomaansluiting om te voorkomen dat deze irritant gaat wapperen tijdens het rijden.
Controleer ook of de (elektrische-) opstap bij de deur is ingeklapt. Soms gaat dit automatisch en vaak gaat er een geluidssignaal af als je dit vergeet, maar het is natuurlijk altijd goed om even te controleren. Ook checken we of de luifel goed is opgerold en als er een (automatische) schotel aanwezig is checken we ook of deze is ingeklapt. Ook deze zal in veel gevallen automatisch inklappen of een signaal geven als je wilt vertrekken en hij is niet ingeklapt maar ook hier geldt: better safe than sorry.
Controleer ook of je de watertank dop goed hebt afgesloten. Het gebeurd nog vrij vaak dat mensen deze onderweg verliezen. Het is niet een hele grote kostenpost, maar toch vervelend als je de dop verliest.
Camper controle voor vertrek: Controle binnen
Als we onszelf ervan verzekerd hebben dat we buiten alles goed hebben gecontroleerd vervolgen we de controle binnen in de camper. Ook hier zijn er verschillende zaken die even de verdienen voordat we daadwerkelijk gaan rijden. Allereerst kijken we even rond of we geen losse spullen op tafels, het aanrecht of op andere plekken zien waar het eenvoudig kan gaan schuiven of vallen tijdens het rijden. Deze spullen ruimen we op in de daarvoor bestemde kastjes.
Controleer ook of alle kastjes vergrendeld zijn, zowel de bovenkastjes als de keukenkastjes en de bestekladen. Het is irritant als deze tijdens het rijden gaan klapperen en de spullen kunnen ook beschadigen. Zeker als er van alles uitvalt. Dit geldt natuurlijk ook voor de deur van de koelkast, zorg dat deze in zijn vergrendeling zit.
Check ook alle ramen even. Zorg dat alle raamboompjes netjes vergrendeld zijn zodat er tijdens het rijden geen ramen open kunnen waaien. Hetzelfde geldt voor de dakluiken. Als je deze vergeet te vergrendelen kunnen ze tijdens het rijden open waaien met alle nare gevolgen van dien. Dit kan niet alleen schade aan de camper veroorzaken, maar ook levensgevaarlijke situaties voor mede weggebruikers dus dit is belangrijk. Controleer ook de ramen en luiken in de toiletruimte en vergrendel dan ook gelijk even de douchewand/douchedeur indien aanwezig.
Als er een TV aan boord is, controleer dan even of die goed vast staat of dat de TV steun waaraan de TV is bevestigd in zijn vergrendeling zit zodat deze niet kan gaan zwaaien in bochten. Ook dit kan vervelende beschadigingen opleveren en is bovendien irritant. Tijdens het rijden raden we ook aan om alle rollo's (hor & verduistering) omhoog te doen. Zo zijn de veren van spanning en kunnen ze niet tijdens het rijden ongecontroleerd omhoog schieten. Is dit alles gecontroleerd? Dan zijn we gereed voor vertrek!
De juiste zitpositie voor het rijden met de camper
Als je jezelf ervan hebt overtuigd dat je alle spullen goed hebt opgeborgen en alles verder goed is afgesloten voor vertrek dan kun je in principe gaan rijden. Omdat je met een camper vaak lang onderweg bent is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je een comfortabele zithouding hebt. Neem daarom plaats achter het stuur en stel allereerst de stoel in op de juiste afstand. Dit is de afstand waarbij je goed bij de pedalen kan en het stuur comfortabel kunt vasthouden. Vervolgens is het belangrijk om de buitenspiegels van de camper goed af te stellen. Zorg ervoor dat je goed langs de camper kunt kijken en dat je dode hoek zo klein mogelijk is. De binnenspiegel is bij de meeste campers niet aanwezig of hij is er wel maar je kunt er niets in zien. Er zijn ook campers waar je wel iets kunt zin in de binnenspiegels en dan is het natuurlijk belangrijk om ook de binnenspiegel goed af te stellen.
Hou bij het rijden rekening met de lengte, breedte en het gewicht van de camper!
Andere zaken om bij het rijden met de camper rekening mee te houden zijn natuurlijk de afmetingen van de camper. De camper is meestal langer én breder dan je normale personenauto en hier moet je tijdens het rijden wel goed op letten. Doordat de camper langer en breder is, is de camper natuurlijk ook zwaarder en dit zorgt ervoor dat de camper een langere remweg heeft. Dit betekent dat je meer afstand moet houden van je voorganger zodat je altijd op tijd kunt remmen.
Heb je een camper met een alkoof? Let er dan ook op dat deze boven je cabine aan de voorzijde en de zijkanten nog wel wat kan uitsteken. Overigens geldt ook voor campers zonder alkoof natuurlijk dat ze hoger zijn dan een gewone personenauto. Dit kan in situaties met bijvoorbeeld een uitstekend balkon of een verkeersbord op de hoek van een krappe straat nog best wel voor spannende situaties zorgen. Als je hierbij niet goed oplet kan de camper beschadigen en dat willen we natuurlijk voorkomen.
Denk om de oversteek achter de as van de camper!
Dan is er bij de camper ook nog zoiets als de oversteek van de camper achter de achterste as. Dit is het deel waar meestal de garage zit en dit gedeelte zwenkt uit bij het maken van een bocht. Als je een camper hebt met een grote oversteek achter de as, dan is dit wel iets om rekening mee te houden. Dit betekent dat als je een bocht rechtsaf maakt dat de camper aan de achterkant naar links uitzwenkt. Wees dus alert en kijk goed in beide buitenspiegels om te voorkomen dat je met de uitzwenkende achterkant een obstakel raakt.
Noteer de camper afmetingen en plak dit op een zichtbare plek
Het is aan te raden om informatie over de afmetingen en het gewicht van de camper op een briefje te noteren en deze op een goed zichtbare plek in de cabine van de camper te plaatsen. Bijvoorbeeld op het dashboard of achter de zonneklep. Als je hierop overzichtelijk de lengte, de breedte, de hoogte en het maximum gewicht noteert dan kan je bij twijfel altijd even snel spieken. In één oogopslag kun je dan controleren of je wel onder dat viaduct met een maximale doorrijhoogte van 2.80mtr. door kunt rijden.
Denk bij belading om het maximale gewicht van de camper
Een laatste punt om in de gaten te houden voordat je met de camper gaat rijden is natuurlijk het gewicht. Een camper heeft van zichzelf een leeg gewicht en een toegestane maximum massa. Het verschil tussen deze twee is het laadvermogen. Binnen dat laadvermogen moet je alles rekenen wat je nog aan de camper toevoegt, van accessoires zoals een luifel of schotel tot brandstof, de boodschappen en je kampeerinventaris. Maar ook jij als bestuurder en je passagiers tellen mee. Al met al loopt dit gewicht dus al behoorlijk snel op en als je de camper te zwaar belaadt, dan kan dit zorgen voor onveilige situaties. Daarnaast ben je officieel niet verzekerd als de camper overbeladen is en je loopt ook risico op hoge boetes als je staande wordt gehouden.
Kortom, het is beter om dit serieus te nemen en hier goed op te letten. Rij daarom eens met de beladen camper langs een weegbrug bij bijvoorbeeld de milieu straat of een metaalhandelaar om te zien hoe zwaar de camper daadwerkelijk is.
Meer video’s en tips
Instructievideo's
Uitleg over alle accessoires!
Instructie video's over de werking van de combiketel, de koelkast, de gasinstallatie, het cassettetoilet, etc...
BekijkHet Camper A-B-C
Accessoires op alfabetische volgorde
Van airco tot zonnepaneel, in ons camper A-B-C staat een geschreven uitleg over iedere accessoire.
Lees meerKoop & Verkoop tips
Tips voor succesvol en veilig handelen!
Video's over succesvol kopen en verkopen van je camper, het kentekenbewijs, veilige betaling en meer!
Bekijk