Ik wil een camper kopen, maar hoe weet ik nu welke camper bij mij past?
Als je een camper gaat kopen kom je er al snel achter dat campers er in veel verschillende soorten en maten zijn. Je ziet al snel door de bomen het bos niet meer als je niet weet wat je zoekt. Het is dus belangrijk om van te voren goed te bedenken hoe en waarvoor je de camper wilt gaan gebruiken. In deze video geeft campermakelaar Patrick je per campersoort een aantal praktische tips.
Verschillende soorten campers
Om te beginnen is het goed om te weten dat er onderscheid is in grofweg vier soorten campers:
- Buscampers
- Half integraal campers
- Integraal campers
- Alkoof campers
Het onderscheid in deze verschillende soorten zit hem met name in de samenstelling van de opbouw en het chassis. Bij de buscamper is er sprake van alleen een bestelbus in zijn originele vorm, dus zonder camper opbouw. Bij dit type camper zien we nog wel eens een hefdak of dakverhoging, maar geen grote constructieve wijzigingen.
De half integraal camper of semi integraal camper is een camper waarbij de cabine nog de originele bestelbus is, maar waarbij er op het chassis een echte camperopbouw aanwezig is. Deze is vaak breder, hoger en langer dan de standaard uitvoering van de bestelbus. Er is hier dus wel een duidelijk onderscheid te zien tussen de cabine en de opbouw.
De integraal camper is een camper waarbij de complete camperopbouw één geheel is. De opbouw loopt onzichtbaar over in de cabine en er is dan ook geen herkenning van de cabine van de originele bestelwagen te zien waarop de camperopbouw is gebouwd. De integraalcamper is vaak in zijn geheel ook wat langer, hoger en breder en daarmee dus ook zwaarder.
Tot slot is er nog de alkoof camper en bij dit type camper is de camperopbouw ook weer gebouwd op het chassis van een gewone bestelbus. De cabine van de originele bestelbus is nog duidelijk zichtbaar en in dat opzicht lijkt de alkoof camper wel op de half integraal camper. Het enige verschil is dat bij de alkoof camper de alkoof (het gedeelte boven de originele cabine) veel groter is dan bij de half integraal camper en ook echt naar voren oversteekt.
Voordelen en nadelen van de buscamper
De buscamper is zoals gezegd een normale bestelbus die is ingericht als camper. Vaak is het dan wel een verlengde bus en/of een bus met een verhoogd dak, maar ten opzichte van de andere campersoorten blijft de buscamper de meest compacte camper. Dit heeft als grote voordeel dat je met de buscamper het meest flexibel bent. Je kunt er op veel meer plekken mee terecht dan met een grote integraal camper. Simpelweg omdat je korter, smaller en lager bent, waardoor je bijvoorbeeld makkelijker kunt rijden door en parkeren in steden. Het voordeel hierbij is ook dat de buscamper rijdt als een gewone bestelbus. Hij is niet overdreven groot en breed en zwenkt ook niet uit in bochten. Het rijden met een buscamper is dus erg comfortabel.
Het nadeel hiervan is natuurlijk dat je in het leefgedeelte van de camper minder ruimte tot je beschikking hebt. Vaak is alles behoorlijk dicht op elkaar gepropt en doet een buscamper van binnen een beetje krap aan. Dit is bijvoorbeeld met een gezin niet altijd even praktisch. Je hebt ook minder bergruimte dan bij een ander soort camper en er is in een buscamper niet altijd een douche en/of toilet aanwezig.
Als je dus vooral flexibiliteit en wendbaarheid belangrijk vindt en de binnenruimte en luxe in de camper niet zo, dan kan de buscamper voor jou de ideale reispartner zijn. Zoek je toch wat meer leefruimte? Dan is een andere camper soort wellicht een beter optie voor jou.
Voordelen en nadelen van de half integraal camper
Als je net iets meer leefruimte en comfort zoekt dan er in een buscamper aanwezig is, maar toch een beetje het gevoel van de bestelwagen wilt houden, dan is de half integraal of semi integraal camper wellicht iets voor jou. Doordat de cabine van de camper nog een gewone bestelbus is rijdt deze camper vaak ook nog net zo comfortabel als een bestelbus. Het enige verschil met de buscamper is dat de opbouw over het algemeen wat breder, langer en hoger is. Hier zal je bij het rijden wel rekening mee moeten houden, maar het formaat is vaak nog niet zo fors als bij de integraal camper.
Half integraal campers zijn er natuurlijk ook in verschillende afmetingen, van heel compact tot behoorlijk groot. Maar zelfs in de compacte uitvoeringen die qua lengte gelijk zijn aan een buscamper heb je in de praktijk dus toch meer leefruimte waardoor er meer ruimte beschikbaar is voor het sanitair, de slaapvoorziening, de keuken en de zitgroep. De grote uitvoeringen van de half integraal zijn daarentegen vaak toch weer net wat compacter en vooral ook lichter dan een integraal camper.
Over het algemeen is er in de half integraal camper meestal één vaste slaapgelegenheid aanwezig voor twee personen. Dit in tegenstelling tot de alkoof camper en de integraal camper waarbij er vaak nog een bed boven de cabine, of hefbed in de cabine aanwezig is. Wel is er in de half integraalcamper meestal een zitgroep aanwezig die is om te bouwen tot een slaapgelegenheid voor één of twee personen. De half integraal camper is daarmee meestal geschikt voor reisgezelschappen van twee tot vier personen. Wil je op reis met een groot gezin? Dan is de alkoof camper of de integraal camper in de meeste gevallen een beter optie.
De voordelen en nadelen van de integraal camper
Als je wilt gaan genieten van het maximale comfort en de maximale leefruimte die een camper te bieden heeft dan is de integraal camper waarschijnlijk de beste optie voor jou. Doordat de cabine bij deze camper integraal onderdeel is van de camperopbouw heb je hier de maximale ruimte beleving binnen in de camper. Er is hierdoor vanuit de cabine door de veelal gigantische voorruit een prachtig zicht op de weg of op de omgeving en dit grote voorraam zorgt ook voor veel lichtinval. Boven de bestuurdersstoel en de passagiers stoel is ruimte voor een hefbed of er is extra kastruimte aanwezig.
De voordelen van de binnenruimte vertalen zich natuurlijk in de afmetingen van de camper. Voor mensen die niet gewend zijn om met een groot voertuig te rijden, kan het rijden met een grote integraalcamper nog best wel even een uitdaging zijn. Je kunt met de integraal camper ook lang niet altijd overal terecht. Vaak is het rijden in steden al een spannende aangelegenheid en even parkeren in een wat drukker gebied is vaak onmogelijk. Hierdoor ben je met een integraalcamper wat minder flexibel en zul je van te voren goed je bestemmingen moeten uitzoeken en je route aanpassen aan de afmetingen van de camper.
Een ander belangrijk nadeel bij de integraalcampers is het gewicht. Met name de wat grotere integraal campers wegen vaak al rond de 3000 kg. of meer. Omdat veel mensen niet beschikken over een C of C1 rijbewijs wordt de maximaal toegestane massa van deze campers dan op 3500kg. gezet. In de praktijk betekent dit dat er maar een heel klein laadvermogen overblijft. Als er wat accessoires zoals bijvoorbeeld een luifel en een airco worden gemonteerd, er brandstof in de brandstoftank zit en water in de watertank, dan tikt dat al aardig aan. Stel dat je hier met een gezin van twee volwassenen en twee kinderen in wilt gaan reizen dan telt dat gewicht ook mee en blijft er (haast) niets over voor kampeerinventaris, boodschappen, etc. Ons advies bij het kopen van een integraalcamper is dan ook om de camper voor aankoop even te laten wegen bij een weegbrug. De werkelijke gewichten wijken vaak nog behoorlijk af van de gewichten die op het kentekenbewijs staan vermeld. Door de camper te wegen weet je exact wat het gewicht inclusief accessoires is op het moment van aankoop en kun je voor jezelf berekenen of je hiermee uitkomt.
Het laatste nadeel van de integraalcamper is dat de integraal camper over het algemeen ook de duurste camper van allemaal is. Wil je liever een ruime camper kopen die wat goedkoper is? Dan zou de alkoof camper nog een optie kunnen zijn.
De voordelen en nadelen van de alkoof camper
Als we kijken naar de alkoof camper dan zien we hier ook weer de originele cabine van de bestelbus terug, met daar achter en boven de opbouw van de camper. De alkoof camper lijkt wel wat op de half integraal camper, maar het grote verschil is dat de alkoof van deze camper wel echt een grote bobbel bovenop de cabine is. Die grote ruimte bovenop de cabine noemen we dus de alkoof en hier ontleent dit soort camper dan ook zijn naam aan.
In de alkoof is meestal een bed voor twee personen aanwezig en aan de achterzijde van de camper zijn vaak ook nog twee vaste slaapplaatsen. In het midden van de alkoof camper is meestal ook nog een zitgroep aanwezig die is om te bouwen tot een slaapgelegenheid voor één, twee of drie personen en daarmee zijn de alkoof campers vaak de ideale campers voor grotere gezinnen. Ze bieden veel bergruimte, veel leefruimte en dus ook veel slaapplaatsen.
Het nadeel van deze ruimte is dat de alkoof camper wel een behoorlijk kolossale camper is om te besturen. Hij is hoog, breed en lang en de alkoof steekt vaak nog behoorlijk uit boven de cabine en ook aan de zijkant van de cabine. Hierdoor vangt de camper behoorlijk wat wind en dit merk je aan het brandstofverbruik en de rijstabiliteit. Daarnaast moet je er in steden en op de krappe ruimte dus ook goed rekening mee houden dat die alkoof nog wat uitsteekt en de camper vaak een behoorlijke oversteek achter de as heeft. Hierdoor zwenkt hij ook aan de achterkant nog uit.
Tegenover deze nadelen staat dan wel weer een belangrijk voordeel. Prijstechnisch is de alkoof camper namelijk een interessante optie. Hij is over het algemeen goedkoper dan de half integraal en de integraalcamper. Je hebt hierbij dus veel camper voor je geld.
Let bij de eventuele aanschaf van een alkoof camper wel goed op dat er geen lekkage is of sporen van vocht aanwezig zijn in de constructie van de alkoof. Dit deel is namelijk gevoelig voor vochtinfiltratie. Met name bij de wat oudere alkoof campers zien we hier vaak lekkage optreden. Ook de overgang van de alkoof en de opbouw naar de cabine is een gevoelig punt.
Welke camper past bij jouw rijbewijs?
Als je eenmaal weet wat voor soort camper je zoekt dan heb je de eerste stap in de keuze voor een geschikte camper gemaakt. Vervolgens zijn er nog wel een aantal andere belangrijke zaken om rekening mee te houden. De eerste belangrijke factor is je rijbewijs. Het type rijbewijs dat jij hebt bepaalt namelijk het maximale gewicht van de camper die jij mag rijden. Ben je in het bezit van alleen een B of BE rijbewijs? Dan mag het maximale gewicht van de camper niet boven de 3500kg. uitkomen. Heeft de camper een maximaal gewicht van bijvoorbeeld 4000kg. dan heb je een C of C1 rijbewijs nodig. Let hier dus goed op. Als je exact wilt weten hoe het zit met de verschillende rijbewijzen en de regels kijk dan deze video.
Welk budget heb jij beschikbaar voor een camper?
Het budget dat jij beschikbaar hebt voor de aanschaf van een camper is natuurlijk ook een belangrijke factor om mee te nemen in je zoektocht. Vaak kun je op websites een minimale prijs en een maximum prijs invoeren en door hier dan op te selecteren valt er al heel veel aanbod af. Dit maakt je zoektocht weer een stukje makkelijker en door dit van te voren goed af te bakenen voorkom je ook dat je in de verleiding komt om campers te bekijken die prijstechnisch (ver) boven je budget liggen.
Welke camper indeling past bij jouw reiswensen?
Een andere hele belangrijke factor is de indeling van de camper. Denk van te voren goed na wat jouw wensen zijn op dit gebied. Dit heb je natuurlijk al gedaan bij het maken van de keuze voor wat voor soort camper je wilt gaan, maar dan nog zijn er bij de verschillende soorten campers nog altijd veel verschillende indelingen mogelijk. En als je met z'n tweeën reist en alleen korte vakanties en weekendjes weg wilt heb je hele andere behoeftes qua indeling en ruimte, dan wanneer je met een gezin met drie kinderen vier weken op reis wilt.
Door dus het aantal vaste slaapplaatsen vast te stellen en te bedenken of je een dwars bed wilt of twee aparte bedden in de lengte richting kun je ook de selectie van het aanbod alweer aanzienlijk verkleinen.
Welke camper spreekt jou aan?
Tot slot moet je natuurlijk ook een goed gevoel hebben bij een camper en als je er in stapt moet je gelijk een soort van 'wauw, dit is hem' gevoel hebben. Als je dit gevoel niet direct hebt dan kan het verstandig zijn om nog even verder te kijken. Sowieso raden wij je aan om verschillende soorten en verschillende indelingen te bekijken en ook van één soort meerdere uitvoeringen.
Neem ook rustig de tijd en ga niet over één nacht ijs. Zelfs niet in de overspannen campermarkt zoals die op het moment van schrijven is. De campers gaan als warme broodjes over de toonbank, maar laat je hierdoor niet onder druk zetten. De camper is immers een behoorlijke uitgave en je moet er dan ook wel écht zeker van zijn dat de camper die je op het oog hebt ook helemaal bij je past en aansluit op jouw reiswensen.
Heb je een camper gevonden die helemaal naar je zin is? Kijk dan ook nog even naar de video met tips over waar je allemaal op moet letten als je zelf een camper gaat kopen voordat je de knoop daadwerkelijk doorhakt.
Weektoppers





