Inloggen
Klantbeoordeling 9,0
Logo Karsten Campermakelaardij

Camperbanden: Waar moet je op letten voor vertrek? Praktische informatie voor een veilige reis!

Goede camperbanden zijn van essentieel belang om veilig met de camper te kunnen rijden. In deze video legt campermakelaar Patrick uit wat het belang is van goede camper banden en waar je zoal op moet letten.

Goede camperbanden voor een veilige en comfortabele reis

Het belang van goede camperbanden kunnen we niet vaak genoeg benadrukken. Maar wat zijn goede camperbanden? En wat moet je bij de camper banden controleren voordat je met de camper op reis gaat? Daar gaan we je in deze video en tekst een antwoord op geven. 

Verschillende soorten camper banden

Om te beginnen heb je bij de camper net als bij de gewone personenauto een onderscheid in zomerbanden, winterbanden en all season banden. Waar je voor kiest is natuurlijk geheel afhankelijk van de momenten waarop je de camper gebruikt. Ga je alleen in de zomer met de camper op vakantie en staat hij in de winter stil? Of vertrek je dan naar het zonnige zuiden en vermijd je winterse omstandigheden? Dan is het natuurlijk simpel en ga je voor zomerbanden. Maar als je zowel in de zomer als in de winter met je camper op pad gaat dan kan de keuze voor all season banden voor de hand liggend zijn. 

Winterbanden presteren het beste échte winterse omstandigheden

Het is wel goed om te weten dat zomerbanden het beste presteren in de zomer en winterbanden het beste presteren in de winter. Tot zover heel logisch, maar dit betekent dus dat all season banden zowel in de zomer als ook in de winter vrij goed presteren, maar niet optimaal. Dit heeft te maken met de verschillen in rubbersamenstelling en profiel. Wil je dus met de camper op wintersportvakantie en zoek je de échte winterse omstandigheden op, dan kan het raadzaam zijn om te kiezen voor optimale veiligheid met volwaardige winterbanden. Als je dan ook in de zomer met de camper op reis gaat is een set zomerbanden en een set winterbanden de veiligste optie.

Wat is de minimale profieldiepte van camperbanden?

Of je nu zomerbanden, winterbanden, of all season banden hebt, in alle gevallen is het van belang om de profieldiepte van de banden in de gaten te houden. Wél gelden er voor de verschillende bandensoorten ook verschillende minimale profieldieptes. Voor zomerbanden geldt dat de APK eis een minimale profieldiepte van 1,6mm is. Dit betekent dat banden met minder dan 1,6mm worden afgekeurd. Bij minder dan 2mm zal in verband met de veiligheid een vervangingsadvies worden gegeven.  

Wettelijk gezien geldt de 1,6mm ook voor winterbanden en all season banden, maar als deze banden een profieldiepte van minder dan 4mm hebben worden ze in veel landen niet meer als winterbanden gezien. Met minder dan  4mm profiel zijn de prestaties van de band niet meer voldoende onder winterse omstandigheden en daarom worden ze dan als zomerband gezien. 

Omdat in verschillende landen onder bepaalde omstandigheden of in bepaalde tijden van het jaar een verplichting geldt voor het rijden met winterbanden, wordt over het algemeen voor een winterband en een all season band de 4mm als minimum profieldiepte aangehouden. De minimale profieldiepte moet altijd worden gemeten in de hoofdgroeven van de band.

Controleer de slijtage van de camperbanden

Bij de banden inspectie is het ook goed om even te kijken of de banden allemaal mooi gelijkmatig slijten. Als het loopvlak namelijk niet gelijkmatig slijt, dan kan dit duiden op een te hoge of te lage bandenspanning of een verkeerde uitlijning. Deze oorzaken kunnen leiden tot de volgende slijtagepatronen:

  • Slijtage aan de buitenranden, maar niet in het midden van het loopvlak
  • Slijtage in het midden van het loopvlak, maar niet aan de buitenranden
  • Zaagtand slijtage. 

Bij slijtage aan de buitenranden (de schouders) van de band wordt meestal veroorzaakt door een te lage bandenspanning. Als de band alleen in het midden van het loopvlak slijt en minder aan de buitenranden dan is het vaak juist te wijten aan een te hoge bandenspanning. Heb je last van zogenaamde zaagtand slijtage dan is er meestal sprake van een verkeerde uitlijning.  

Controleer de bandenspanning van de camper voor vertrek!

Nu we het toch over de bandenspanning hebben; dit is natuurlijk ook een belangrijk controlepunt. Een te lage bandenspanning zorgt voor instabieler rijgedrag, hogere wrijving en dus meer temperatuurontwikkeling en ook een hoger brandstofverbruik. Dit is niet wenselijk dus checken we voor vertrek even of de banden nog op de juiste spanning zijn. De voorgeschreven bandenspanning staat over het algemeen vermeld op een sticker in de deurstijl. Hierop kun je precies zien hoeveel druk er in de voorbanden en in de achterbanden moet zitten. 

TIP: Als je de camper in de winter weg zet in de camperstalling is het aan te raden om de banden ook nog even extra op te pompen. Door ze een halve bar tot een bar extra spanning te geven is de band net iets harder en zal hij minder in het karkas zakken. Dit zorgt bij langere stilstand voor minder vervorming in het karkas en dus ook minder onbalans in de band. Denk er dan wel om dat je stalling periode de bandenspanning weer even controleert en zonodig de banden iets laat leeglopen. Een te hoge bandenspanning zorgt namelijk voor minder grip en een langere remweg. 

Voor camperbanden geldt een leeftijdsnorm van 6 jaar

Omdat campers over het algemeen minder kilometers maken dan normale personenauto's die dagelijks worden gebruikt is slijtage bij camperbanden meestal niet de reden om ze te gaan vervangen. De leeftijd speelt hierin een grotere rol. Net als bij caravans geldt voor campers een vervangingsadvies voor banden die ouder zijn dan 6 jaar. Het is een vervangingsadvies, geen verplichting. Dit betekent dat camperbanden nooit zullen worden afgekeurd omdat ze te oud zijn, mits de banden uiteraard veder nog in goede staat zijn. Je camper zal dan met banden ouder dan 6 jaar nog prima door de APK keuring heen komen. 

Niet verplicht, wel verstandig

Toch is het verstandig om de banden na zes jaar te gaan vervangen. Zelfs als ze nog voldoende profiel hebben en er op het oog goed uit zien. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat de kans op een klapband na zes jaar significant toeneemt en daarom is deze adviesnorm in het leven geroepen. De verhoogde kans op een klapband ontstaat door uitdroging van de band. In de camperband zitten zogenoemde weekmakers. Deze zorgen ervoor dat het rubber van de band goed soepel blijft. Na verloop van tijd vervliegen deze weekmakers en droogt de band langzaam uit waardoor er droogtescheuren kunnen ontstaan. Dit kan uiteindelijk tot gevaarlijke situaties lijden. 

Een andere factor die hierin meespeelt is dat campers vaak langer op één plaats stilstaan dan een gewone personenauto. Door langere tijd op één plek stil te staan kunnen er 'platte kanten' op de band komen. Dit komt doordat het karkas van de band vervormt en dit kan zorgen voor onbalans, wat in combinatie met uitdroging de kans op een klapband nog verder vergroot. 

Het vervangen van de camperbanden in verband met de leeftijd is dus niet verplicht, maar wel verstandig. Niet alleen voor de veiligheid, maar ook om gedoe te voorkomen als er schade ontstaat door toedoen van verouderde camperbanden. Bij veel verzekeringsmaatschappijen staat namelijk in de polisvoorwaarden dat banden ouder dan zes jaar worden gezien als 'achterstallig onderhoud'. Bij schade of een ongeluk door achterstallig onderhoud zal een verzekeringsmaatschappij de schade in veel gevallen niet vergoeden. 

De leeftijd van de camperband aflezen aan de DOT code

De leeftijd van camperbanden is af te lezen van de band zelf. Op de band staat een zogenoemde DOT-code. Deze DOT-code bestaat uit 3 of 4 cijfers die staan voor de productie week en het productiejaar van de band. De banden met een DOT-code bestaande uit 3 cijfers komen we gelukkig haast nooit meer tegen. Dit zijn namelijk banden uit de jaren '90. Tref je deze dus nog wel aan op de banden van je camper dan zijn de banden sowieso te oud. 
Bij banden met een DOT-code van 4 cijfers staan de eerste 2 cijfers voor de productieweek en de laatste twee cijfers voor het productiejaar. Als er op een band DOT 1020 staat, dan zijn deze banden dus geproduceerd in week 10 van 2020. Op deze manier kun je eenvoudig vaststellen of je banden nog binnen de adviesnorm vallen. 

Wat betekenen de cijfers van de bandenmaat?

Op de wang van de band komen we nog heel wat andere cijfers en letters tegen die allemaal ergens voor staan. Allereerst de bandenmaat. Deze is over het algemeen vrij groot op de band aanwezig en kan bijvoorbeeld 235/65/16 zijn. Hier staat het getal 235 voor de breedte van de band in millimeters. Het getal 65 geeft de hoogte van de wang van de band aan als percentage van de breedte, dus in dit geval 65% van 235 millimeter. Het laatste getal staat voor de diameter van de band in inches, ook wel de velg maat. In dit geval betreft het dus een 16 inch band die past op een 16 inch velg. Achter de bandenmaat staat vaak ook nog een letter. In de video staat er een "C" en dit staat voor Commercial wat weer aangeeft dat het een bestelwagen band is. Dit zijn verzwaarde banden met een hogere loadindex. Dit is ook wel nodig om het gewicht van de camper te kunnen dragen. Op deze plek kan overigens ook "CP" staan en dit staat voor "Camping Pneu". Dit zijn echte camperbanden die speciaal voor de camper zijn ontwikkeld met een dikke binnenlaag voor minder luchtverlies bij lang stilstaan. Ook zijn deze banden beter bestand tegen slecht wegdek en zware belasting. 

Wat is de loadindex van de camperband en waar vind ik die?

De loadindex hebben we net al even genoemd en dit is de codering die aangeeft hoeveel kilogram de camperband kan dragen. De loadindex staat meestal als codering achter de banden maat. In de video hebben de banden een loadindex van 121/119. De eerste waarde (121) geldt voor banden die enkel gemonteerd zijn en dit is bij de meeste campers wel het geval. Is er sprake van een camper met dubbel lucht? Oftewel, twee banden op 1 as? Dan moet van de tweede waarde (119)worden uitgegaan. Maar waar staan die waardes dan voor? Dat is in de load index tabel hieronder terug te vinden.

In het geval van de montage op een enkele as staat 121 dus voor een draagvermogen van 1450kg. Bij de keuze voor de juiste camperbanden is dit draagvermogen natuurlijk erg belangrijk. De banden moeten gezamenlijk het totale gewicht (leeggewicht plus laadvermogen) kunnen dragen. Overigens is het aan te raden om hier een (ruime) marge in mee te nemen. Zorg dat de camperbanden totaal meer dan het maximale gewicht van de camper kunnen dragen. Als je dan per ongeluk een keer overbeladen bent, dan zorgt dit niet direct voor een kritische situatie wat betreft de banden.

De snelheidscodering van de camperband

Achter de loadindex staat ook nog een letter vermeld. In de video staat er een "N" op de camperband. Dit is de snelheidscodering en die letter staat voor een maximale snelheid die met de band gereden mag worden. In de tabel hieronder staat welke letter voor welke maximum snelheid staat.

Nu zal je met de camper niet direct 200km/h gaan rijden dus de kans dat je over de snelheidscodering heen gaat is niet heel groot, maar toch is het wel iets om rekening mee te houden. Ga je namelijk te hard, dan ontstaat er weer een verhoogd risico op een klapband omdat de constructie van de band niet op die hoge snelheid is berekend.

Nieuwe camperbanden kopen? Vraag advies aan een professional!

Zoals je inmiddels wel merkt staat er op zo'n camperband behoorlijk wat informatie. Dit zijn allemaal factoren om rekening mee te houden bij de aanschaf. We zien tegenwoordig veel banden webshops en het is dan ook verleidelijk om zelf op zoek te gaan naar een paar goedkope camperbanden. Toch willen we je adviseren om voor de aankoop van nieuwe camperbanden advies in te winnen bij een expert. Niet iedere band is namelijk geschikt voor iedere camper en als je iets over het hoofd ziet dan kan dit tot gevaarlijke situaties lijden. 

Waar moet ik zelf op letten voor vertrek?

Tot slot nog even een korte samenvatting van de belangrijkste punten. Voordat je met de camper vertrekt controleer je zelf:

  • De bandenspanning
  • De profieldiepte
  • De DOT code / leeftijd
  • Of er geen rare beschadigingen/vervormingen zichtbaar zijn

Als dit allemaal in orde is kun je met een veilig gevoel op reis!

Welk rijbewijs heb je nodig voor het rijden met een camper? Een B Rijbewijs, C Rijbewijs of C1 Rijbewijs?
Wanneer je een camper wilt gaan kopen is het belangrijk om te weten of je de betreffende camper wel mag besturen met jouw rijbewijs. Welke regels hiervoor gelden en welke soorten rijbewijzen er zijn legt campermakelaar Patrick in deze video uitgebreid aan je uit! Mag ik een camper besturen met een B rijbewijs? Over de rijbewijsregels zijn nog wel eens wat vragen en onduidelijkheden. Daarom gaan we in deze tekst en video uitleggen welke camper je mag besturen met welk rijbewijs. Want ja, er zijn heel veel campers die je mag besturen met een 'gewoon' rijbewijs B. Er zijn echter gevallen waar je een C of C1 rijbewijs nodig hebt. Dit hangt af met de "Toegestane Maximum massa" van de camper. Blijft dit gewicht op of onder de 3.500kg.? Dan heb je voldoende aan een Rijbewijs B voor het besturen van je camper.  Het maximaal gewicht van de camper op kenteken verlagen Nu kan het zo zijn dat de "Technische maximum massa" van de camper op bijvoorbeeld 3.850kg. of zelfs 4.000kg. staat, maar de "Toegestane maximum massa" op 3.500kg. In dit geval is de camper vaak 'terug gekeurd' of 'terug gezet' op een lagere Toegestane Maximum Massa om ervoor te zorgen...
Het kentekenbewijs van de camper: Hoe zit dat ook alweer? Wat heb je nodig voor de overschrijving?
Het kentekenbewijs van de camper is het bewijs van registratie en eigendom. Wanneer je de camper verkoopt, dan moet dit kenteken worden overgeschreven op naam van de nieuwe eigenaar. Maar wat heb je bij deze overschrijving nou precies nodig? Campermakelaar Patrick legt het in deze video uitgebreid aan je uit! Het camper kentekenbewijs is er in twee soorten Kentekenbewijzen zijn er op het moment van schrijven in twee soorten: Het 'ouderwetse' papieren kentekenbewijs en de modernere kentekencard. De kentekencard is geïntroduceerd in 2014 en alle campers die vanaf 1 januari 2014 zijn geregistreerd bij de RDW zijn dan ook voorzien van een kentekencard. Campers die zijn geregistreerd vóór 1 januari 2014 kunnen nog altijd zijn voorzien van een papieren kentekenbewijs. Is de camper geregistreerd vóór 1 januari 2014, maar bijvoorbeeld in 2018 van eigenaar gewisseld, dan is er bij het voertuig al een kentekencard aanwezig. Zo wordt het papieren kentekenbewijs langzaam uit roulatie gehaald. Een camper overschrijven met papieren kentekenbewijs Laten we beginnen met het papieren kenteken. Dit bestaat altijd uit drie delen: Kenteken deel 1 of 1A - Het VoertuigbewijsKenteken deel 2 of 1B - Het TenaamstellingsbewijsKenteken deel 3 of 2 - Het overschrijvingsbewijs. Op kenteken deel 1 of...
Hoe moet ik de camper waterpas zetten? En waarom is dit belangrijk?
Voor een optimaal leefcomfort in de camper is het belangrijk dat de camper waterpas staat. Maar hoe weet je nu welke kant van de camper er omhoog moet? In deze video geeft campermakelaar Patrick praktische tips! De camper waterpas zetten zorgt voor een comfortabel verblijf Op het moment dat je op de camperplaats of camping aankomt is het waterpas zetten van de camper één van de eerste dingen die je moet doen. Nouja, moeten.. je moet natuurlijk niets, maar het goed waterpas zetten van je camper heeft wel een aantal voordelen: Hoger leef comfortBetere nachtrustBetere werking van de koelkast Als de camper goed waterpas staat dan komt dit het leef comfort in de camper behoorlijk ten goede. Lopen over een vlakke camperbodem en dineren aan een tafel die recht staat zorgt dat het allemaal natuurlijker aanvoelt en dat je brein niet continu actief is in het 'corrigeren' van de schuinte. Daarbij is het natuurlijk ook gewoon irritant als je pen steeds van tafel rolt en spullen spontaan uit kastjes vallen als je deze opent.  Ook draagt een camper die goed waterpas staat bij aan een betere nachtrust. Wanneer de camper namelijk niet goed waterpas staat en je ligt met je...
Waar moet ik op letten bij het rijden met een camper? Praktische tips van voor een veilige reis!
Rijden met een camper is toch wel even iets anders dan rijden met een personenauto. Voordat je vertrekt is het van belang om een aantal zaken goed te controleren. Waar je zoal op moet letten voordat je met de camper vertrekt, maar ook waar je op moet letten tijdens het rijden legt campermakelaar Patrick in deze video uit. Camper controle voor vertrek: Controle buitenkant Voordat je met de camper vertrekt is het belangrijk om er eerst nog eens een rondje omheen te lopen. Controleer hierbij of de toegangsdeur, de garagedeur(-en) en serviceluiken dicht zijn en eventueel op slot. Check ook het klepje van de stroomaansluiting om te voorkomen dat deze irritant gaat wapperen tijdens het rijden.  Controleer ook of de (elektrische-) opstap bij de deur is ingeklapt. Soms gaat dit automatisch en vaak gaat er een geluidssignaal af als je dit vergeet, maar het is natuurlijk altijd goed om even te controleren. Ook checken we of de luifel goed is opgerold en als er een (automatische) schotel aanwezig is checken we ook of deze is ingeklapt. Ook deze zal in veel gevallen automatisch inklappen of een signaal geven als je wilt vertrekken en hij is niet ingeklapt maar ook hier geldt:...

Meer video’s en tips

Instructievideo's

Instructievideo's

Uitleg over alle accessoires!

Instructie video's over de werking van de combiketel, de koelkast, de gasinstallatie, het cassettetoilet, etc...

Bekijk
Het Caravan ABC

Het Camper A-B-C

Accessoires op alfabetische volgorde

Van airco tot zonnepaneel, in ons camper A-B-C staat een geschreven uitleg over iedere accessoire.

Lees meer
Koop & Verkoop tips

Koop & Verkoop tips

Tips voor succesvol en veilig handelen!

Video's over succesvol kopen en verkopen van je camper, het kentekenbewijs, veilige betaling en meer!

Bekijk