Waar moet ik op letten als ik zelf een camper ga kopen? Praktische kooptips van een campermakelaar!
Wanneer je besluit een camper te gaan kopen wil je er natuurlijk wel zeker van zijn dat je geen kat in de zak koopt. Het gaat immers om veel geld, dus een goede voorbereiding en onderzoek voor aankoop is essentieel. In deze video geeft campermakelaar Patrick verschillende praktische tips over waar je zoal op moet letten bij het kopen van een camper.
Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een camper?
Als je na het vaststellen van je reiswensen en vervolgens een uitgebreide selectieprocedure een camper hebt gevonden die aan jouw wensen voldoet kun je de camper gaan bezichtigen. Bij de bezichtiging van de camper is het belangrijk om je niet te veel door de emotie en je enthousiasme te laten beïnvloeden, maar vooral kritisch naar de staat van de camper te kijken. Een camper is immers een grote uitgave dus je wilt wel een goede aankoop doen. Koop je de camper bij een gerenommeerd bedrijf dan mag je er vanuit gaan dat de camper goed is nagekeken. Als je garantie krijgt dan geeft dit nog een stukje extra zekerheid. Maar koop je de camper bij een particulier of een handelaar zonder enige vorm van garantie, dan wil je jezelf ervan verzekeren dat de camper in een goede staat verkeert. Waar je bij de bezichtiging dan op moet letten gaan we je nu vertellen.
De eerste indruk van de camper
Bij een bezichtiging van een camper is vaak de eerste indruk al veelzeggend. Staat de camper er keurig netjes en gepoetst bij of is hij vuil? Heeft de camper rondom veel beschadigingen en gebruikssporen of is hij schadevrij? Het zegt gelijk al heel veel over het leven dat de camper achter de rug heeft en hoe de eigenaar de camper heeft behandeld. Deze eerste indruk geldt natuurlijk voor zowel de buitenkant als de binnenkant. Als je de camper instapt haal dan eerst eens goed je neus op om te ruiken of de camper een beetje fris ruikt. Kijk ook naar de eerste indruk van het interieur, zie je veel krassen, deuken of beschadigingen op het aanrecht- en tafelblad, op kastdeurtjes en rondom handgrepen? Hoe ziet de bekleding eruit? Het zijn allemaal factoren die je in één oogopslag al veel informatie kunnen geven en die ervoor zullen zorgen dat je direct op een camper afknapt, of dat je er wel enthousiast van wordt. Heb je direct een afknapper? Dan hoef je eigenlijk al niet verder te kijken want dan is het in de meeste gevallen gewoon niet jouw camper. Voelt het goed en wordt je er wel enthousiast van? Dan ga je verder op onderzoek uit.
Kritische punten zijn afhankelijk van het soort camper
Als de eerste indruk goed is dan gaan we de camper nader inspecteren. Waar je dan precies op moet letten hangt een beetje af van het soort camper wat je bekijkt. Gaat het bijvoorbeeld om een buscamper dan hoef je je niet zo heel veel zorgen te maken om vocht. De carrosserie van de bus is immers onaangetast en vochtinfiltratie komt hier dan ook zelden voor. Maar kijk je naar een alkoof camper dan moeten we hier juist weer wel goed op letten. Met name bij de alkoof zelf, de rondingen en de overgang van de opbouw naar de cabine zijn kritische punten. Hier zien we vooral bij de oudere alkoof campers vaak lekkage.
De overgang van de cabine naar de opbouw is ook bij de half integraal campers een kritische plek. Hier komt met name bij campers in het wat lagere prijssegment nog wel eens lekkage voor. Dit kun je controleren met een vochtmeter, maar als die niet voor handen is kun je met het blote oog ook vaak al veel zien. Kijk dus kritisch in kastjes en bij stijlen rondom deze plek en kruip ook eens op je rug onder de camper om aan de onderkant het houtwerk te inspecteren. Als je dan toch onder de camper ligt controleer dan gelijk de rest van de bodem ook even. Met name aan de randen, op de hoeken en indien aanwezig bij de garage.
Controleer de carrosserie en de opbouw op schades
Vervolgens gaan we verder kijken rondom de camper. Check de cabine van de camper op eventuele schades en roestvorming van de carrosserie. Dit kan bij deuren, dorpels en spatborden aanwezig zijn. Kijk vervolgens ook naar de opbouw. Zie je hier grote deuken, en zo ja, is de deuk niet door de beplating heen wat voor lekkage kan zorgen? Check ook of er geen rare vervorming in het plaatwerk zit of scheurtjes boven bijvoorbeeld de deur, bij de garage of rondom ramen. Met name bij grotere campers kan dit nog wel eens voorkomen als de opbouw op zijn donder heeft gehad. Kijk ook of er geen stickers aanwezig zijn die er niet standaard op horen te zitten. Onder zo'n sticker zou namelijk een schade weggewerkt kunnen zijn.
Kijk of alle ramen nog heel zijn
Bij het rondje om de camper is ook een inspectie van de ramen erg belangrijk. Zowel de ramen van de cabine als van de opbouw. Ramen zijn namelijk dure onderdelen dus als er een raam beschadigd is en je komt hier pas later achter dan brengt dit hoge reparatiekosten met zich mee. Check bij de ramen van de camperopbouw zowel de buitenschaal als de binnenschaal. Deze ramen zijn namelijk dubbel laags. Bij de binnenschaal is het vooral goed om de ramen te controleren ter hoogte van de bevestiging van de raamuitzetters. Als een raamuitzetter blijft hangen en men het raam iets te hard dicht probeert te trekken kan de binnenschaal van het raam scheuren.
Controleer de opbouw van de camper op lekkage
Heeft de camper een garage? Controleer dan ook van binnen of de garagedeur geen vochtsporen vertoont en of je in de garage met name op de plek waar de zijwand en de achterwand samenkomen geen vochtsporen ziet. Controleer ook de garage bodem vanaf de binnenkant en kijk rondom het deurkader van de garagedeur of hier geen vochtsporen te zien zijn.
Kijk ook aan de buitenkant van de camper naar de afdichting daar waar je die kan zien. Bijvoorbeeld op plaatsen waar de achterwand en zijwand bij elkaar komen of de zijwand en het dak. Vaak is hier een aluminium hoeklijst over een onderleg rubber geplaatst waar vervolgens ook kit tussen zit. Als je dit kan zien controleer dan de kwaliteit van de kit en kijk of deze lijsten nog netjes bevestigd zijn of dat hier al eens aan is gerommeld. Als er iemand met een kitspuit bezig is geweest en een randje kit langs de originele kit heeft gelegd dan moet je extra alert zijn. Dit doe je natuurlijk niet zomaar, dus dan zal hier een aanleiding toe zijn geweest.
Controleer de staat van de banden
Een ander belangrijk punt zijn natuurlijk de banden van de camper. Deze moeten voldoende profiel bevatten en er optisch goed uit zien. Ook de leeftijd is bij camperbanden van belang. Aan de DOT code op de band kun je zien hoe oud de banden zijn. Staat er bijvoorbeeld DOT 4319 dan zijn de camperbanden van productie week 43 in het jaar 2019. De leeftijd adviesnorm voor het vervangen van banden is 6 jaar, dus zijn de banden ouder dan 6 jaar dan is het aan te bevelen deze te vervangen. Vier goede camperbanden kosten ook nog wel aardig geld dus als dit na je aankoop als verrassing komt zou dat een goede tegenvaller kunnen zijn. Wil je weten waar je nog meer op moet letten bij camperbanden? Bekijk dan even deze video.
Controleer accessoires zoals de luifel, een schotel en de airco
Als er op de camper een luifel aanwezig is, dan wil je natuurlijk weten of deze nog in een goede conditie verkeert. Draai de cassetteluifel dan ook even uit en inspecteer de staat van het doek. Kijk of de luifel soepel in en uit te rollen is en of hij goed sluit als je hem indraait. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld een vol automatische schotel of een airco. Controleer of ze naar behoren functioneren. Vraag bij een volautomatische schotel ook vooral of de decoder up to date is. Aan de kant van de providers van schotel televisie verandert er met regelmaat iets, waardoor de apparatuur moet worden geupdate of in sommige gevallen zelfs moet worden vervangen. Dit kan ook onvoorziene kosten met zich meebrengen, dus dat kan je dan maar beter op voorhand weten.
De camper aan de binnenkant controleren
Als we de camper buitenom aan een grondige inspectie hebben onderworpen doen we dat vervolgens ook aan de binnenkant. Als je de camper instapt is het goed om eerst eens te ruiken of de camper muf ruikt of lekker fris. Als de camper fris ruikt is dat al een goed teken. Hangt er een wat muffe lucht dan kan dit komen doordat de camper lange tijd in de stalling heeft gestaan en niet goed geventileerd is, maar het kan ook een teken van vocht in de camper zijn.
Of de camper nu wel of niet fris ruikt, het is hoe dan ook goed om kritisch te kijken naar de plekken waar eventueel vochtinfiltratie zou kunnen optreden. Dit zijn zoals al eerder gezegd de plekken waar de zijwanden en achterwand samenkomen en en ook de plekken waar het dak met de wanden verbonden is. Maar ook rondom de ramen van de camper en rondom dakluiken of dakdoorvoeren zoals een schoorsteen kan lekkage optreden dus kijk goed of je hier aftekeningen van vocht ziet.
Controleer het interieur van de camper
Verder kijk je of het interieur er goed uitziet en of alle meubels zoals de keuken en aanwezige kasten nog goed vast staan en of er geen gekke kieren tussen de wand en de meubelplaat aanwezig zijn. Als dit wel het geval is en de meubels komen los van de wand dan geeft dit al aan dat de camper intensief is gebruikt en de opbouw goed op zijn donder heeft gehad.
Controleer ook de staat van de douchebak en het kitwerk in de badkamer indien deze aanwezig is. In een camper wordt namelijk nog wel eens gebruik gemaakt van de douche en als de douchebak dan lekt of het kitwerk in de badkamer niet goed is dan zou dit kunnen zorgen voor lekkage naar de bodem en dit kan uiteindelijk voor een verrotte bodem zorgen.
Tot slot wil je natuurlijk ook zeker weten dat alle apparatuur in de camper functioneert. Zorg dus dat je dit (zo veel mogelijk) controleert door de camper aan de externe stroomvoorziening te zetten en alle apparatuur zoals bijvoorbeeld de koelkast te testen. Maar ook het gastoestel, de kachel en een eventueel aanwezige boiler of combiketel moet het natuurlijk doen.
Controleer de motor en de staat van motorisch onderhoud
Als laatste, maar niet geheel onbelangrijke punt is er natuurlijk ook nog de motor van de camper. Deze is voor een leek lastig te controleren, want je kunt er aan de buitenkant weinig aan zien. Hier moet je dus ook wel eens een beetje geluk mee hebben, maar je wilt eventuele motorpech natuurlijk zo veel mogelijk uitsluiten. Vraag daarom naar de staat van onderhoud en zorg dat de verkoper kan aantonen dat de camper motorisch goed is onderhouden. Het regelmatig verversen van olie en diverse filters is van essentieel belang voor een lange levensduur van een motor.
Heeft de camper een distributieriem of een distributieketting?
Een andere belangrijke vraag is of de motor van de camper is voorzien van een distributieriem of een distributieketting. Indien de camper is voorzien van een distributieketting hoef je je hier geen zorgen om te maken want een distributieketting hoeft niet met regelmaat te worden vervangen. Een distributieriem daarentegen moet om de zoveel duizend kilometer of om de zoveel jaar worden vervangen. De hoeveelheid kilometers is verschillend per merk en type camper, maar het aantal jaren is meestal om de vijf of zes jaar. Het vervangen van de distributieriem kan ook nog wel aardig wat geld kosten dus het is goed om dit soort informatie op voorhand in te winnen.
Camper kopen? Laat een aankoopkeuring doen!
Zoals je nu wel hebt gemerkt zijn er heel veel punten waar je op moet letten bij de aanschaf van een camper. Als particulier die hier niet dagelijks mee te maken heeft kan het allemaal wat veel zijn om dit zelf goed te checken en bovendien weet je natuurlijk ook niet exact waar je dan naar moet kijken. Zelfs niet na het zien van onze video en het lezen van deze tekst. Daarom adviseren wij om de camper altijd door een onafhankelijke partij te laten keuren.
Doe een bod op de camper en vermeld daarbij dat je bod onder voorbehoud is van een onafhankelijke aankoopkeuring door een hierin gespecialiseerde partij. Als een verkoper niets te verbergen heeft zal dit voor hem of haar geen bezwaar zijn en je kunt dan afspraken maken over wat acceptabele gebreken zijn. Een kostenplafond voor eventuele reparaties kan handig zijn, want dan maak je 'acceptabele gebreken' wat concreter. Stel je spreekt een prijs af en je weet dat de banden aan vervanging toe zijn dan kan je zeggen dat je akkoord gaat met extra onvoorziene kosten bovenop de prijs van het vervangen van banden tot bijvoorbeeld € 750,-. Als de keurmeester dan verslag doet van zijn bevindingen en er zijn wat kleine aandachtspuntjes waarvan de reparatiekosten onder de € 750,- blijven heb je een deal. Komen er reparaties aan het licht die € 1.500,- gaan kosten dan kan je weer met de verkoper in gesprek over hoe jullie hiermee om gaan. Kom je er niet uit dan maak je gebruik van de ontbindende voorwaarde en zie je alsnog van de koop af.
De aankoopkeuring geeft natuurlijk nog geen garantie dat je daarna probleemloos met je camper kan gaan reizen. Je kunt altijd pech hebben en alsnog tegen dingen aanlopen want het blijft een moment opname. Toch heb je, als je alle bovenstaande adviezen opvolgt, er alles aan gedaan om de pech zoveel mogelijk uit te sluiten en de risico's zoveel mogelijk te beperken. Dit geeft een gerust gevoel bij de eventuele aankoop. Wij wensen je dan ook veel succes met de aanschaf van je droomcamper en hopen dat je veel zorgeloze reizen mag gaan maken!
Weektoppers








