Hoe werkt het watersysteem van de camper? Uitleg over de schoon- en vuilwatertank, de boiler en de frostcontrol!
Het watersysteem in de camper is meestal voorzien van een vaste watertank, een leidingsysteem, een boiler of combiketel, diverse kranen en een vuilwatertank. Maar hoe vul je nou de schoonwatertank? Hoe tap je de boiler af? En hoe en waar leeg je de vuilwatertank? Deze en andere vragen worden in deze video uitgebreid beantwoord door campermakelaar Patrick.
De schoonwatertank en de vuilwatertank, waar vind ik die?
De meeste campers zijn voorzien van een schoonwatertank en een vuilwatertank. De schoonwatertank is zoals de naam al aangeeft bedoeld voor de voorraad met vers water. Over het algemeen zit deze meestal ergens ingebouwd onder een bank, onder het bed, of bij een camper met dubbele bodem tussen de twee bodemlagen.
Voor het vullen van de watertank zit meestal een vulopening in de buitenwand van de camper, maar soms is de vulopening weggewerkt in een serviceluik. Vanaf de vulopening loopt er een slang naar de watertank toe en zo kun je eenvoudig van buitenaf met een gieter of een tuinslang de vaste watertank van de camper vullen.
Voordat je begint met het vullen van de watertank is het wel zaak om eerst even te controleren of de stop van de watertank erin zit of de aftapkraan is dichtgedraaid. Anders probeer je de tank te vullen, maar loopt het water er net zo hard via de onderkant weer uit.
Sluit de Frostcontrol en andere aftap punten voordat je de pomp aanzet!
Als de watertank is gevuld dan kunnen we gebruik gaan maken van de watervoorziening. Maar voordat we de pomp daadwerkelijk aanzetten moeten we eerst nog controleren of de Frostcontrol en eventuele andere aftap punten gesloten zijn. Als deze namelijk nog open staan en we zetten de waterpomp aan dan zal deze het water vanuit de watertank pompen, maar dan loopt het via de Frostcontrol zo weer door de bodem van de camper weg. Dat is zonde van het water en van je tijd en energie want dan moet je weer opnieuw de watertank gaan vullen. Zorg er dus voor dat deze aftapkranen zijn afgesloten zodat het water ook daadwerkelijk in het watersysteem van de camper blijft.
De waterpomp in de camper aanzetten
Nu we zeker weten dat alle aftapkranen gesloten zijn kunnen we de waterpomp van de camper activeren. Dit doe je meestal door middel van een aan- en uitschakelaar die op het bedieningspaneel in de camper aanwezig is. Afhankelijk van het soort waterstysteem dat er in de camper aanwezig is, gaat in de meeste gevallen de pomp nu direct aan en zal deze het watersysteem op druk proberen te brengen.
Het kan ook zijn dat de pomp niet direct begint te draaien, maar dat de pomp wordt aangestuurd door een microschakelaar in de aanwezige kranen. Bij dit systeem zal je dus daadwerkelijk de kraan open moeten doen om de pomp te activeren en als je de kraan sluit dan zal de pomp ook direct weer uitgaan.
In de meeste campers is echter een watersysteem aanwezig met een druk-pomp die het watersysteem op een bepaalde druk brengt en vervolgens uitschakelt. Op het moment dat je de kraan dan opent valt de druk weg en zal de pomp weer beginnen te draaien. Na het sluiten van de kraan zal de pomp dan ook nog even blijven doordraaien totdat het systeem weer op voldoende druk is en dan schakelt de pomp weer uit.
Het watersysteem van de camper ontluchten
In beide gevallen is het zaak om het watersysteem bij ingebruikname eerst zoveel mogelijk te ontluchten. Dit doe je door de kraan open te zetten en de pomp te laten draaien net zo lang tot er een mooie vloeiende straal water uit de kraan komt. Doe dit met de kraan in zowel de koud- als warmwaterpositie en met zowel de keukenkraan als de douchekraan.
Met name de warmwaterpositie is van belang voor het vullen van de boiler. De boiler mag namelijk niet gebruikt worden als hierin geen water aanwezig is, dus het is belangrijk om deze voor ingebruikname te vullen. Dit doe je eenvoudig weg door de warmwaterkraan open te zetten en te wachten tot er een mooie vloeiende straal uit de kraan komt. Hou er rekening mee dat dit wel even kan duren, want afhankelijk van het aanwezige systeem hebben camperboilers meestal een inhoud van 10 of 14 liter. Dit moet dus eerst vanuit de watertank door het leidingsysteem in de boiler worden gepompt en vervolgens nog weer via het leidingsysteem naar de kraan.
De waterpomp blijft draaien maar de kraan is dicht, hoe kan dit?
Als je het watersysteem volledig hebt ontlucht dan kan je de waterkraan dichtdoen en zal de pomp vanzelf uitslaan. Als dit niet het geval is en de waterpomp tóch blijft lopen dan betekent dit dat er ergens toch nog lucht in de leiding aanwezig is. Je zal dan de kraan nog wat langer moeten laten lopen, of bent bijvoorbeeld vergeten de badkamer kraan en/of douche ook te ontluchten. Het ene systeem is hier wat gevoeliger voor dan het andere, maar in bijna alle gevallen is lucht in de leidingen de oorzaak als de pomp niet uitslaat. Als je zeker weet dat je alles echt goed ontlucht hebt dan kan het ook nog zo zijn dat de druksensor van de pomp kapot is, maar dit is meestal niet het geval.
De boiler in de camper aanzetten
Nu we het watersysteem hebben ontlucht en de boiler is gevuld met water kunnen we de boiler ook daadwerkelijk aanzetten. Dit kan een gasboiler of een elektrische boiler zijn en meestal is er in de camper een zogenaamde combiketel aanwezig. Over de combiketel hebben we een aparte instructievideo gemaakt dus als je wilt weten hoe deze precies werkt dan raden we je aan om deze video even te bekijken.
De vuilwatertank van de camper legen
Nu alles is geactiveerd kunnen we gebruik maken van de watervoorziening in de camper. Het water wat via de gootsteen wegloopt zal via de afvoerleiding in de vuilwatertank terecht komen. Hier komt alleen het vuilwater van het gootsteentje in de keuken en badkamer en van de douche terecht. Het cassettetoilet heeft zijn eigen cassette waarin uitwerpselen worden opgevangen.
Op het moment dat de schoon watertank leeg raakt, zal de vuilwatertank vol raken en deze zal dan geleegd moeten worden. Vaak is het waterniveau in de vuilwatertank in de camper af te lezen op de waterniveau indicator op het bedieningspaneel. Het legen van de vuilwatertank doe je bij een speciaal hiervoor bestemd afstort punt. Deze zijn meestal terug te vinden bij een sanistation op de camping of bij de camperplaats en over het algemeen zijn deze voorzien van een rooster of een afvoerput waar je met de afvoer van de camper boven kunt rijden.
Op het moment dat je met de camper zo staat dat de afvoer van de vuilwatertank recht boven het afstort punt hangt kun je de afsluiter van de vuilwatertank openen. Meestal doe je dit door middel van een schuif onder de camper die je moet uitschuiven of door een kraan die je een kwartslag of halve slag moet draaien. Bij de wat luxere campers kun je de klep van de afvoer elektrisch bedienen door middel van een knop. Deze zit meestal in de cabine, op het bedieningspaneel of in een speciaal luik waar de nutsvoorzieningen zijn samengebracht. Als de afsluiter is geopend zal het water uit de afvoer van de vuilwatertank wegstromen het afstort punt in. Is de vuilwatertank helemaal leeg? Dan kun je de afsluiter van de afvoer weer dicht doen en kun je, na het vullen van de schoonwater tank, voorlopig weer even gebruik maken van de watervoorziening.
Het watersysteem van de camper aftappen voor de winter
Wanneer de camper voor langere tijd wordt weggezet is het belangrijk om het watersysteem af te tappen. Zeker als het om de winterperiode gaat, want we willen niet dat er water in de camper achterblijft waardoor leidingen of apparatuur kapot kan vriezen. Het aftappen van het watersysteem doen we met dezelfde middelen die we hebben gebruikt bij de in gebruik name van het watersysteem.
Allereerst tappen we de schoonwatertank af door de stop uit de bodem te halen of de aftapkraan open te zetten. Het schoonwater zal onder de camper weglopen en als de tank droog is dan kun je hier eventueel nog van binnenuit een doek doorheen halen om de tank goed te drogen. Vervolgens zetten we de Frostcontrol open en eventuele andere aftapkraantjes die in het watersysteem aanwezig zijn. Hierdoor zal al het water uit de leidingen en de boiler weglopen. Het kan dan ook nog helpen om de kranen open te zetten, zodat er geen vacuüm werking optreedt en echt al het water goed kan wegstromen.
De watertanks van de camper reinigen
Als je de camper wegzet in de stalling en vervolgens na lange tijd het watersysteem weer in gebruik neemt dan kan het raadzaam zijn het systeem eerst te reinigen. Hiervoor zijn verschillende producten op de markt verkrijgbaar. Speciale schoonwatertank cleaners, desinfectiemiddelen, maar ook de huis tuin en keuken middelen zoals steradent tabletten worden regelmatig gebruikt.
Je kunt dan bij de eerste ingebruikname de watertank vullen, het reinigingsmiddel toevoegen en vervolgens even een rondje gaan rijden zodat het water met reinigingsmiddel lekker heen en weer klotst in de tank. Vervolgens kun je het leidingsysteem doorspoelen met het water met reinigingsmiddel, waardoor ook het leidingsysteem goed wordt gereinigd. Gebruik hierbij alle aanwezige kranen in de camper.
Het water zal bij het doorspoelen van het watersysteem in de vuilwatertank belanden en als deze vol zit kun je hiermee ook weer even een rondje gaan rijden, zodat het water met reinigingsmiddel ook in de vuilwatertank lekker heen en weer klotst en daar alles reinigt. Dit kun je vervolgens aftappen en dan vul je de schoonwater tank weer met schoon water zonder reinigingsmiddelen. Zo spoel je het systeem dan twee keer door met schoon water en dan is het watersysteem weer gedesinfecteerd en gereed voor gebruik.